Stressad = magkatarr

Vilka två dagar! Helt otroligt hur man kan gå från toppen ner i dalen! Har gråtit i två dagar och all stress, oro och nervositet tog ut sin rätt.

Jag åkte in akut till Lilleström idag med min mage där jag fick göra en gastroskopi och det konstaterades att jag hade magkatarr. Fick Losec utskrivet och en brochyr om att förändra levnadsvanor! Bööööh, jag orkar bara inte!

Symtomen kan framkallas eller förvärras av koffein, citrusfrukter, fet mat, lök, alkohol och choklad samt stress och oregelbundna levnadsvanor. Oro, sorg, nervositet, men den största boven är stress. Stress för ofta med sig oregelbundna matvanor vilket gör att magtarm-kanalen reagerar. Symtom såsom halsbränna, gaser, knip, och diarré eller förstoppning kan uppstå. Förutom att försöka stressa av och sova ordentligt finns det vissa tips

  • Undvik fet, starkt kryddad och stekt mat.
  • Choklad, pepparmint, syrliga juicer, alkohol och kaffe kan också göra symtomen värre.
  • Det är bättre att äta små mål oftare än alltför stora måltider.
  • Man ska varken äta eller dricka för nära inpå sänggåendet.

Förutom detta bör man sluta röka, undvika stress, tunga lyft, åtsittande kläder och framåtlutande arbetsställningar. Det kan också vara lämpligt att höja huvudändan på sängen, alternativt ha flera kuddar under huvud och axlar, för att få en mer upprätt liggställning nattetid.

- Jag tycker nog allt dedär stämmde in på mig. Utom fet mat.
 Lök, Celsius, stark mat, choklad och citrus är bland de bästa jag vet. Jag arbetar dagligen med tunga lyft, ofta i framåtlutande ställning. Wihooo säger jag bara! Det var väl iofs inte helt oväntat att kroppen skulle ta stryk förr eller senare. Dock är de ju positivt att det är bra om man motionerar..


Jag får väl försöka bättra mig då, börjar med att ta en varm lång dusch och går och lägger mig och kanske läser en bok? Kommer väl säkerligen somna i duschen då jag sovit sammanlagt två timmar sen i går, jobbat 8 timmar och suttit på akutmottagningen.. När jag tänker efter så är det inte konstigt, inte konstigt alls..!




Så förvänta er inte så positivt nu på några dagar, kanske inget alls ens..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0